Hyllning till hästen


Himlens luft är den luft som blåser mellan en hästs öron

Du kan inte träna en häst med höga rop och skrik,
och sedan förvänta dig att den ska lyda en viskning...

På sådana hästar (som behärskar samling och skankböjning) avbildas tom gudar och hjältar ridande och de män som förstår sig på dem ser praktfulla ut till häst. Må ryttare i alla tider besitta förmågan att se praktfulla ut  -Xenophon

Visa mig din häst och jag kan säga vem du är

Du älskar inte en häst för att den är vacker,
den är vacker för att du älskar den

Det är något med utsidan hos en häst
som är bra för insidan hos en människa

Mitt guld varken klirrar eller glittrar
det glänser i solen och gnäggar i mörkret

Vi har nästan glömt hur märkvärdigt det är
att ett så stort och starkt och intelligent djur som en häst
tilllåter ett annat, mycket svagare djur, att rida på dess rygg

Har du tålamod lär din häst det. Har du inget låt hästen lära dig.

Rid aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med

Kärleken till en häst är aldrig så stor som i den stund man måste skiljas från hästen

En bra ryttare hör när hästen talar till honom. En skicklig ryttare hör när hästen viskar till honom. Men en dålig ryttare hör inte ens om hästen skriker åt honom!

Även den mest oerfarna häst har något att lära den skickligaste ryttare

Alla hästar förtjänar att åtminstone en gång i livet älskas av en liten flicka

En bra människa tar hand om sina hästar och hundar inte bara medan de är unga, utan även när de är gamla och orkeslösa

Hästar älskar morötter. Betyder det att de är jättestora kaniner?


image64

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, de är ju lika gosiga som kaniner så ;-))
Det hörs verkligen att du, som någon före mig sa, hittat kärleken (till hästar)igen. Ha det gott. Pussa på min favorittjej från Gudmor.
Kram o sov gott!

2007-03-04 @ 22:51:28
Postat av: Beffa

"Din häst är din spegel, i dess ögon speglas din själ" Ett citat jag hittade för länge sedan, minns dock ej av vem. Vackert tycker jag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback