Lycksele, trattisar och kolik

Så är vi då tillbaka efter ett kort besök i Lappland. Det finns mycket att säga men jag sammanfattar Lyckselebesöket lite kort:
* Hotellrummet - 1 poäng Nästa gång tar vi en minisvit. (för nog blir det fler gånger...)
* Jill Johnsson - 5 poäng!!! Helt suverän!
* Maten - 4 poäng Jättegott!
* Dansen - 1 poäng Tre gubbar som spelade i otakt. 2 danser blev det bara. Sen kollade vi film på TV!!
* Frukost - 3 poäng Inte den bästa jag stött på, inte heller den sämsta.
Totalt: Godkänt! Men bara Jill gjorde resan värd allt.

Vi åkte hem i god tid efter en timmes extra sömn pga omställning av klockan. Så vi hann få lite gjort här hemma också. Medan M gjöt lite så var jag o Elin o kollade efter trattisar. Ni kan inte tro så mycket jag hittade... Efter en timme var korgen full, åkte hem efter en ny korg då jag fick överge ett kanonställe. Tillbaka för att leta rätt på det stället men plockade massor på väg dit. Sen var Elin less så det blev inget mer. Men jag fick ca 10 liter trattisar!!! Å det finns mer kvar!

Sen har dagen/kvällen varit mycket tråkigare. När jag hade mockat och skulle ta in hästarna så reagerade jag på att Tule inte stod vid grinden som han brukar. Jag fick gå o hämta honom. Såg att han lämnat lite hö... inte likt honom. Han som brukar gå in med samma spån på ryggen som han hade med ut på morgonen, var blöt o lerig från topp till tå.
Tog in honom i boxen och gick ut o fixade lite. När jag kom tillbaka så låg han ner utan att ha rört maten. Ingen feber, men jätteloj. Åt mat när jag bjöd honom. Åkte hem en stund för att avvakta. En stund senare så for jag tillbaka. Ingen tvekan om saken, Kolik! Han hade stökat runt överallt i boxen och låg ner på sidan. Tvingade upp honom och gick ut för att promenera, medan så ringde jag veterinären. När hon kom kl 22.50 så hade vi gått i 1½ tim. Så fort jag stannade så ville han lägga sig. Han hade inga tarmljud men låg o bra puls. Fick kramplösande och B-vitamin och svarade bra på det. Förhoppningsvis bara en gaskolik. Magen började bubbla igång så smått och han blev mycket lugnare. Vet åkte och vi promenerade i ytterligare 25 min.
Sen gick han in i boxen och mumsade nöjt på lite halmrester. Jag har åkt hem och vilat lite nu, ska tillbaka en snabbis o kolla honom för natten men jag tror det är ok.

Gissa vem som kommer att vara trött på jobbet i morrn....  Klockan ringer fortfarande kl 4.30.... dvs om...4 timmar...

Gäääsp....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback