Galna kor mm

Ja igår kväll fick våra kor nåt frispel. Strax efter kl 20 så började de springa runt helt knäppa och så drog de igång en väldig serenad.
Alla 24 djur skrek (ja skrek, inte råmade) för full hals nästan oavbrutet. Undrar vad hela byn tänkte...
Jag trodde att de skulle lugna sig när det blev mörkt... Inte då! När M kom hem vid 22.30 tog han 4-hjulingen o åkte ner o tittade till dem, men såg inget konstigt. Ja inte mkt överhuvudtaget eftersom det var kolsvart.
Jag blev nästan säker på att någon kalv hade drunknat eller satt fast nånstans. Sov jätteoroligt och drömde jättekonstiga drömmar, kossor med stora hål i magarna...??!?!? Skrikandet lugnade sig litegrann under natten men drog igång igen för fullt i morse. Men alla kalvarna var kvar och allt verkade normalt förutom deras läten.
Tänk att jag som är uppvuxen med kossor, har aldrig nånsin hört detta ljud eller sett ett sånt beteende hos kor. Men alla som jag har berättat detta för tror ungefär samma som jag...
De hade nog fått vittring på en björn! Vi har ju ett par stycken (en stor hanne och en hona med två ungar) som har setts här i krokarna... Hu vad läskigt... Vi som var ute i skogen o plockade svamp igår... Brrr...

På jobbet har den här veckan varit en sån vecka som man helst av allt bara vill glömma....
ALLT strular och blir fel.... Både andras och vårt fel... Vet inte vems som är svårast att acceptera...

Idag har jag fått svar på röntgen. Det är konstaterat en 5 mm stor hälsporre på min högra fot! Vet inte om det är stort eller inte... Men det känns ändå bra att ha fått bekräftat svart på vitt att nåt är fel i foten!! Nu vet jag inte vad som väntar men operation är kanske en utväg. Den kommer jag isf att ta! Har gått så här nu i tre år så jag vet ju inte hur det känns att inte ha ont i foten. Jag skulle så hemskt gärna vilja kunna ta lite promenader ibland utan att förstöra nästa dag...
Bad läkaren kontakta mig angående uppföljning... Hoppas han hör av sig snart!
Har även sett att man kan få stötvågsbehandling. Måste läsa på mer om det... Finns att få i både Umeå, Härnösand och Sundsvall...
Hittade detta på nätet:
Operation gör man bara när man faktiskt kan se att en ben-nabb växt ut från hälbenet, då det blivit en riktig hälsporre. Det är ytterst sällan det händer, och då syns det på röntgen. Men då har man oftast så ont så man inte kan gå ens en gång.


Ikväll har jag varit och hjälpt kamrat CB att lasta sitt föl. De ska på fölvisning i helgen och har aldrig lastat förut. Med starka armar (trötta nu...) lyfte vi in henne i transporten. De fick sedan åka en kort sväng och allt gick jättebra! Håller tummarna att det går bra i helgen också, både med lastning och med visning.

Nä nu ska jag in i duschen och sen i säng...

 
 

Kommentarer
Postat av: sandra

Skönt att du äntligen fått svart på vitt vad de är med foten så de kanske går att göra något åt .. hoppas de är bra me er annars... Kramar

2009-08-28 @ 12:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback