Som jag befarade...

Idag mår jag jättedåligt igen. Från att vara på topp igår till att knappt va på benen idag. Nog är det märkligt...

(Följande är mest egna minnesanteckningar.)

Men jag såg nåt intressant... Spelade in Okänd Diagnos häromdagen, jag gillar att kolla på det. Brukar vara en del märkliga sjukdomar som dyker upp.
Denna gång handlade det om en kvinna i USA som efter att ha fått barn fick fruktansvärd huvudvärk, muskelvärk, ledvärk och var sjukligt trött. Hon kunde knappt gå. Hon fick diagnoser som depression och fibromyalgi. Men det stämde inte riktigt. Blev gravid igen och mådde toppen under graviditeten, men 3 mån efter barnet var fött så var hon tillbaka i samma sits. Till sist kom hon till en endokrinolog som kunde ställa rätt diagnos bara med alla gamla "normala" provresultat. Hon hade Hashimotos syndrom. Vad är då det?

Hashimotos sjukdom eller kronisk lymfocytär tyreodit är en autoimmun sjukdom som drabbar sköldkörteln och som brukar leda till hypotyreos.
Personer med sjukdomen har oftast antikroppar mot tyreoperoxidas (TPOAk) vilket leder till en destruktion av de hormonproducerande folliklarna i sköldkörteln.


Ännu en som är missförstådd av läkarna som bara ser till de "normala" provsvaren. Även i USA är det så tyvärr...

Jag har ju själv också utvecklat antikroppar enligt förra proven. Nyfiken på vad de senaste kommer att visa...
och vad läkaren kommer att säga denna gång...

Det FINNS mediciner som folk blir hjälpta av men tyvärr vill nästan inga skriva ut dem. Varför ska det vara så?
Det jobbigast är att, måste kämpa för att bli trodd, kämpa för att få ta de rätta proverna.
När man knappt tar sig ur sängen vissa dagar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback