Burning fingers

Precis så känns det...
Jag har, sedan minst 10 år, haft konstiga problem med fingrarna. Till en början inte så mkt men det har blivit allt värre med åren. Först trodde jag det var nån slags allergi mot nåt, men efter att ha bytt jobb flera gånger och analyserat en massa kan jag inte tro det längre.
Det är bara på tumme o pekfinger på båda händerna, nån enstaka gång pyttelite på ett långfinger. 
Tyvärr har jag inte haft chansen att få visa upp detta för nån läkare, svårt att boka nån tid när man inte vet när det dyker upp.
Det börjar med en enorm hetta i fingrarna och så ser det ut som stora blåsor under skinnet. Fingertopparna blir knallröda, blanka, svullna och känns stenhårda. Olika hur länge det håller på... men första fasen brukar ta ett par dagar iaf, och det är då det gör som mest ont! Sen blir jag torr och skinnet spricker sönder, än hur mkt jag smörjer. Skinnet flagnar bort och sen är allt som vanligt. Hela proceduren tar minst två veckor. Olika hur länge det är mellan "utbrotten".

Nu är det en av de värsta gångerna...
Just när "blåsorna" försvunnit så kommer det en ny omgång direkt...
Det gör så förb****t ont!!! Knappt ljummet vatten bränner som om det vore kokande. Man hittar mig ofta med händerna under rinnande iskallt vatten! DET är skönt! Största problemet är att duscha o tvätta håret... Har ni testat det med knutna nävar? Så måste jag tvätta håret. Kroppen och händerna vill inte ha samma temp på vattnet!!

Skulle vara väldigt intressant att få veta vad det är....

Jag känner mig rätt handikappad när jag inte kan använda händerna och fingarna på normalt sätt.


Nåja, det här är inget klagobrev utan mest en minnesanteckning till mig själv.
Men om någon hört/läst/sett nåt liknande får ni gärna berätta.

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Ingela Hundfrisören

Jag brukar få något liknande på ena örat. Det börjar med att örat blir rött och det kliar, sedan "sväller" det och efter det kommer det blåsor som sedan går sönder och det börjar flagna Detta får jag återkommande med jämna mellanrum..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback