Kan vi införa "grönt kort" på häst???

Idag har jag blivit arg... riktigt arg!  

Det finns en karl på jobbet vars dotter skaffat hästar. Hon är minderårig så han har ansvaret för dem ändå...
Han frågar mig mycket och är tacksam att "lära", han tar åt sig den kunskap jag kan ge och försöker göra sitt bästa. Men trots det så hände det något olustigt idag...

Ska börja med det som hände för ca 2 v sedan. Tokigt redan då men...

Han frågar mig en dag (efter att ha pratat med dottern på telefon) vad det kan vara för fel på en av hästarna som bara vill lägga sig. Vill inte äta, bara ligga och rulla. (Alla ni med häst vet säkert vad jag svarade) Kolik förståss. Jag sa att ut och gå med den och rör på den. Så gjordes... Sedan under kvällen blev den inte så mkt bättre fastän magen kom igång. Den gick och dreglade mycket. Plötsligt hostade den till och upp kom en boll med mat, alltså troligtvis foderstrupsförstoppning. Hästen blev pigg och sen var allt frid och fröjd. Jag fick ett tack för mina råd som trots allt hjälpt dem fastän jag inte hade rätt.
 
Sen idag... *suck* Det här är ingen rolig läsning...

Kommer han på morgonen och säger att nu har han bekymmer med en annan häst. Den ligger ner och kan inte ställa sig upp. Kan inte stödja på ett bakben när den försöker. Mitt enda svar var ju förståss: RING VETERINÄR!
Efter nån timme så gjorde han det. Berättade sen att hästen ändå hade rört sig under natten. Den hade vänt sig och kravlat sig runt, men kunde fortfarande inte stå. Liksom låg ner och sprang... (Vid detta laget så höll jag på att kräkas och brinna upp invärtes) Efter att han pratat med veterinären så hade han även ringt en granne som gick för att titta till hästen. Han var osäker om den var vid liv för den var liksom helt apatisk.
När veterinären kom dit så vad hösten död!
Det fanns många ursäkter... en var att den var gammal, 20 år. Men det finns väl ingen ursäkt i hela världen att inte ringa veterinären när ens häst är så sjuk att den inte kan stå upp!!! AAAHHH........ INGEN häst ska väl behöva självdö??!?

Jag mår fortfarande illa över detta, men hästen har det nog bättre där den är nu.

Nu vet jag inte hur jag ska behandla mannen ifråga. Jag vill få honom att fatta (för det är det han inte gör) att det är bättre att ringa veterinären en gång för mycket. Han har ju som sagt tagit till sig allt jag sagt åt honom tidigare på ett bra sätt så jag vill inte heller "bara" skälla ut honom. Han VILL ju lära sig. Jag vill få honom att tänka annorlunda. I morrn ska jag fråga honom vad han skulle gjort om det var hans gamla mamma som låg ner och inte kunde resa sig...

Nä nu har jag blivit arg igen... Grr... nåt roligare..

Idag har min syster varit hit o hälsat på. Skoj!
Nä nu måste jag hoppa i säng.

Ciao!

 

 



Kommentarer
Postat av: Pernilla

Ja,usch va arg man blir. Men vad ska man säga,får väl vara tacksam över att han vill lära sig.

2008-09-29 @ 22:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback